Niektórzy tworzą modyfikacje, aby przenieść akcję do innych realiów, podczas gdy inni chcą ulepszyć rozgrywkę. Projekt wzmocnienia sztucznej inteligencji wprowadza szereg zmian. Pierwszym jest ulepszenie szablonów, dostosowanych do potrzeb AI oraz projekty sprzętu.
Niektóre szablony w grze podstawowej są zepsute, co zostało naprawione w modyfikacji. Następnie, dokonano poprawek w balansie elementów, takich jak możliwości Organizacji Przemysłowo-Wojskowych, koszty i wady fortów oraz tempo produkcji sprzętu. AI została także zoptymalizowana, tak aby lepiej koordynować własne działania.
Na przykład, Wielka Brytania i jej sojusznicy będą bardziej zaciekle bronić Wysp Brytyjskich. Dalej, Włochy i inne państwa w grze stały się bardziej skuteczne, a AI rzadziej rezygnuje z podpisania Paktu Ribbentrop-Mołotow. Mod ma na celu, aby weterani nie musieli specjalnie osłabiać swojego kraju, aby gra była wyzwaniem przeciwko AI.
Twórcy liczą na opinię i sugestie graczy, aby poprawić balans i wprowadzić nowości, jednocześnie zachowując sprawiedliwą rozgrywkę. Hearts of Iron IV zostało wydane w czerwcu 2016 roku i jest dostępne wyłącznie na PC. Studio Paradox nadal rozwija tę strategię za pomocą aktualizacji i płatnych dodatków.